31

Jean Marie Revisited

restaurant jean marie inside
Deze keer hadden we het restaurant helemaal voor ons zelf. Nu is die kans redelijk aanwezig als je op een dinsdagavond in Gouda uit eten gaat, maar toch hadden we dit nog nooit eerder meegemaakt.

Vanzelfsprekend kregen we alle aandacht en werden we goed verzorgd. De chef-kok kwam zelfs nog even persoonlijk een praatje maken. Toch hadden we allebei het idee dat het eten de vorige keer lekkerder was.

Ook nu kregen we lekkere snackjes vooraf en lekkere bonbons toe bij de koffie, maar helaas waren de drie gangen niet van de kwaliteit zoals we die een jaar eerder hadden ervaren. Het smaakte goed, hoor, maar niet zo bijzonder als toen. Ik had zelfs het idee dat de Oud-Hollandse poffertjes van mijn dessert niet zelf gebakken waren. En dat terwijl de kok alle aandacht aan ons eten kon besteden!

Hadden we vorig jaar nog het idee dat Jean Marie echt een restaurant was waar we vaker zouden eten, inmiddels weten we wel betere restaurants.

»
Roelof, 31 mei '05, 22:09:
Dat is het risico om ergens met hoge verwachtingen voor de tweede keer te eten.

»
Ruben, 1 jun '05, 00:24:
Vorige keer had de chefkok ook tijd om een praatje te komen maken. Ik denk eerder dat-ie niet zo in vorm was die avond.

En nu ook nog recensies van de restaurantbezoeken aan Delft en Oudewater!

»
Renesmurf, 1 jun '05, 22:48:
Wij hadden zoiets een keer op een camping in Zweden.

»
wdonline, 1 jun '05, 23:20:
wd heeft een etentje bepsroken voor 4 personen, bij aankomst bleken we de enige gasten van die avond. Je hebt dan heel erg het idee dat je de vekeerde keus hebt gemaakt. Het eten was lekker, daar niet van. Het is lekkerder in een andere ambiance...

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

29

Aanschouw de 666-fan

ugur yildirim gert jan verbeek
Toen ik thuiskwam lag er een envelop met het logo van SC Heerenveen op de deurmat. Ik heb iets van een half decennium op de wachtlijst gestaan voor een seizoenskaart in het Abe Lenstrastadion en daarover nu ging deze brief.

Jarenlang zat de club met een capaciteit van 14.400 mogelijke toeschouwers aan z’n top. Elke week zat het vol. Er kon niemand meer bij. Maar nu hebben de timmermannen en kraanmachinisten hard gewerkt, zodat het aantal stoeltjes in Heerenveen behoorlijk is toegenomen.

Een van die nieuwe stoeltjes kan nu van mij zijn, schreef de club. Ik mag een heuse seizoenskaarthouder worden.

Een aantal jaren geleden had dat nieuws mij erg blij gemaakt. De schaarste transformeerde zo’n toegangskaartje tot de Friese voetbaltempel in een uiterst gewild object. Maar inmiddels is de gedachte iedere twee weken de haastige reis van Gouda naar Heerenveen vice versa te aanvaarden, een stuk minder aanlokkelijk. Als ik nu al zie hoeveel moeite het kost om alle leuke dingen des levens in het strakke schema van de moderne mens te passen, heb ik er weinig vertrouwen in dat de thuiswedstrijden van Heerenveen een ontspannende vrijetijdsbesteding gaan worden. Ik heb de brief terzijde gelegd.

Ik aanvaard de consequenties volledig. Ik ben een namaaksupporter.

»
ijsbrand, 29 mei '05, 14:54:
Om maar even de sfeer van de dag aan te houden: is het kerkbezoek op zondag verplicht om gelovig te zijn?

Uit naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest: Abe.

»
Wiro, 29 mei '05, 15:04:
En het kan niet anders, dan dat het binnenkort eens een keer wat minder gaat. Gelukkig mis je dan niets.

»
Eric, 29 mei '05, 17:53:
Mwah, elke twee weken Gouda-Heerenveen is ook niet niks. Autorijden doe je doordeweeks al genoeg, schat ik zo...

»
CasaSpider, 29 mei '05, 19:52:
"Ik ben een namaaksupporter"... ja, ja... slim hoor om ons de wind uit de zeilen te halen... ;-)
(of het gras voor de voeten, dat is wellicht toepasselijker)

»
Eric, 29 mei '05, 20:47:
Casa: alsof je een Feyenoord-supporter nog de wind uit de zeilen kunt halen...dat schip is al lang en breed aan de grond gelopen. ;-p

»
Rick de Kikker, 30 mei '05, 11:47:
Over namaak supporters gesproken, bij Twente zit een Groninger op de tribune. Zoiets geloof je toch niet!

»
Jeroen, 30 mei '05, 22:37:
Neem een 'uitkaart' (gratis aan te vragen op de website van t fean!). Kan je bij je eigen ticketbox kaartjes kopen voor bijv. utrecht-uit. Dat moet toch haalbaar zijn?

»
Ruben, 30 mei '05, 22:41:
@Jeroen: Ja, die heb ik.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

27

Eendjes prikken

guus meeuwis
We hadden een personeelsfeestje, met lekker eten. Je kon kiezen tussen Nederlands of buitenlands. Allebei mocht ook. We hebben salsa gedanst onder de waslijn en samen met wat andere collega’s muziek gemaakt. We mochten ons trommeltje en het t-shirt houden.

We prikten eendjes uit het water bij een kermiskraam. We aten poffertjes bij de poffertjeskraam. We gingen in de botsautootjes.

We discodansten op moderne en oude muziek, met eerst DJ Jean en later Ben Liebrand achter de draaitafels. Toen kondigde Bridget Maasland songfestivalhelden aan die Hart en Rombley heetten, terwijl in Kiev de Grieken juichten. Wij stonden vooraan en zagen alles van dichtbij. Daarna zong Guus Meeuwis zijn nummer één hits en al die zesduizend collega’s met partners in Ahoy’ zongen mee. Het gaat weer goed in de IT.

»
karin, 27 mei '05, 18:18:
tjonge, doe mij eens zo'n feestje.. wij zitten met een handjevol in de aula van de school. (als je geluk hebt, met een band, en dat er dan hooguit 10 mensen op de dansvloer zijn)

»
Anneloes, 27 mei '05, 18:33:
@Karin: dat zei ik nou ook. alleen is het dan in een of ander klein cafeetje met zijn veertigen.

Verschil moet er zijn, ofzo...

»
KatYo, 28 mei '05, 01:53:
Toen ik tijd geleden voor een grote bank werkte, was er ook zo'n megapersoneelsfeest. Met Mijnnheer Borsato en allemaal andere bekende mensen. Die ik niet leuk vond, maar ach, het was weer eens wat ander vermaeck.

»
Jenny, 28 mei '05, 21:37:
Wij gaan altijd naar het buitenland met het personeel. Naar Istanbul bijvoorbeeld :-)

»
Ruben, 28 mei '05, 22:48:
@Jenny: Ik moet er niet aan denken.

»
Eric, 29 mei '05, 00:26:
Doe mij eerst die baan maar. Dan mag Guus Meeuwis rustig wegblijven...

»
wd, 29 mei '05, 12:14:
Wd had ook een personeelsfeestje een geeikte: een drankje, een puzzeltochtje, een buffetje....en toch was ut gezellig

»
Wiro, 29 mei '05, 15:02:
Ach, na een paar biertjes maakt het je niet meer uit, dat het slechts Guus Meeuwis is die langskomt... :-)

»
Iris, 29 mei '05, 20:41:
Wij hadden vorig jaar september een personeelsfeest waarbij een straat in Wijk aan Zee was afgehuurd met alle kroegen in een ander thema...en als uitsmijter van de avond: Guus.
Ik was (en ben) nooit fan van hem geweest maar hij krijgt de zaal wel mee en uiteindelijk kweelt iedereen (ook ik) mee.

»
Popmartijn, 29 mei '05, 21:15:
Ik heb niet het gevoel dat ik iets essentieels gemist heb. Madison Square Garden was ook leuk die avond!

»
SNB, 30 mei '05, 08:17:
Was idd een te gek feest. Volop genoten van de botsautootjes. Volwassen (dronken)mannen & vrouwen die allemaal renden om het eerst bij een botsautootje te zijn(lol).

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

26

Maandagochtend

volvo v50 headlight detail
In maart ging voor het eerst een waarschuwingslampje branden, schreef ik destijds in een stukje dat ‘Mijn auto is bang voor de dokter’ heette. Daarnaast vond en vind ik dat mijn gloednieuwe auto boven de 110 kilometer per uur wel erg veel motorgeluid produceert.

En deze week, in maand vijf van zijn bestaan, wilde die prachtige lichtblauwe V50 niet starten. Na tien minuten lukte het me eindelijk weg te rijden, maar ondertussen hadden rode lampjes me al gewaarschuwd voor weigerende remmen en een defecte stuurbekrachtiging. Als een angstige bejaarde dame reed ik voorzichtig naar de garage, waar na een uur een losgeraakte stekker tot boosdoener werd benoemd.

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat mijn auto op maandagochtend in elkaar is gezet. Of zou het komen doordat V50’s in België worden gemaakt?

»
Rick de Kikker, 27 mei '05, 11:55:
Het is geen echte Volvo, wat ik u brom.

»
wd, 29 mei '05, 12:17:
EenZweed uit Belgie, kan niet goed gaan...

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

25

Ik was koning over Israel te Jeruzalem

dolf jansen microphone
Dolf Jansen begint op Freek de Jonge te lijken.

Die gedachte kwam eergisteravond in de stadsschouwburg van Gouda al gauw in mij op. En hij liet me niet meer los. Natuurlijk, Dolf Jansen is een tenger mannetje met een nietszeggend kapsel en een prominent brilletje, maar met een indrukwekkende uitstraling. En Freek de Jonge is een tenger mannetje met een nietszeggend kapsel en een prominent brilletje, maar met een indrukwekkende uitstraling. Hoewel dat uiterlijk ongetwijfeld meespeelde bij het ontspringen van de vergelijking, is het niet de overeenkomst die ik bedoel.

Er was een tijd dat ik best graag naar Freek de Jonge luisterde. Hij is een bevlogen man met idealen die toevallig ook nog heel grappig kan zijn. Hij is cabaretier en prediker in één. De eerste keren is dat nog leuk, want ik hou wel van een mening en helemaal als die goed wordt gebracht, maar op een gegeven moment gaan predikanten mij vervelen. Zo ook Freek de Jonge.

Hoewel ik Dolf Jansen, samen met Lebbis, nu een stuk of zes keer live heb gezien, luister ik nog steeds graag naar hem. Die avond was hij alleen, maar dan met z’n zessen. Dolf Jansen met band. Onder de titel Dolf Durft.

Hij predikte meer dan ooit. Waar collega Jochem Myjer, in mijn ogen momenteel misschien wel de beste cabaretier van het land, alleen maar onzin verkondigt, is de show van de marathonloper één grote aaneenschakeling van politieke boodschappen en protesten, vermomd als ijzersterke grappen, gedichten en liedjes.

Ja, lieve kijkbuiskinderen, Jansen begint steeds meer op De Jonge te lijken. Aangezien ook in de cabaretwereld de jonge generatie zich afzet tegen de ouderen, zal eerstgenoemde dat niet leuk vinden om te horen. Laat het een geruststellende gedachte voor hem zijn dat in het genre van predikende cabaretiers Jansen in mijn ogen een stuk beter is dan De Jonge.
rating: 7.7rating: 7.7rating: 7.7rating: 7.7rating: 7.7rating: 7.7rating: 7.7rating: 7.7rating: 7.7rating: 7.7

»
Eric, 25 mei '05, 18:37:
De Jonge is nog even goed, maar smeert z'n goeie grappen tegenwoordig uit over minimaal tien shows per jaar. Dan wordt de spoeling aan goede grappen per show wel erg dun. Tikkie zelfoverschatting, zullen we maar zeggen.

Dolf Jansen heeft ook de neiging alles als grap te verkopen, dus hij zal moeten oppassen dat hij niet dezelfde kant op gaat. Z'n inleiding bij Vara Live is - de keren dat ik het zie - ook een voorbeeld van te snel tevreden zijn met je grappen...

»
Wiro, 25 mei '05, 20:17:
beter dan De Jonge a la, maar was het leuk?

»
maartentip.nl, 25 mei '05, 23:01:
Ik hou niet zo van Dolf J. Maar Jochem Myer zag ik vorig jaar in de schouwburg; erg goed!

»
Johan, 26 mei '05, 10:43:
Dolf kan mij zeker bekoren, maar ik vind persoonlijk Sibbel beter. Freek de J. is volgens mij over zijn top, wat dat betreft heeft Youp een langere houdbaarheidsdatum.

Maar Harrie Jekkers blijft de beste.

»
Ruben, 26 mei '05, 11:35:
@Wiro: Absoluut.

@Maarten & Johan: Ik vind het altijd erg grappig om te zien dat de meningen over cabaretiers bijzonder uiteen kunnen lopen. Als je van X houdt, hou je ook van Y, dat is in cabaretland een vrijwel onhoudbare stelling, wie je ook bij X en Y invult.

»
Thijs, 26 mei '05, 12:26:
Ben ik toch benieuwd hoe jij tegenover het rijtje van Johan staat Ruben.. ;)

Wat mezelf betreft:
Youp, tja... Freek was voor mij eigenlijk al vrij snel te vermoeiend. Dolf en de combinatie met Lebbis: ook wel goed. Harrie zit bij mij ook wel redelijk bovenin het lijstje, maar dan wint Jochem het wel (mogelijk omdat ik die live heb mogen aanschouwen: zeker de moeite (en vermoeiend is het wel een beetje...) waard).

En laatst kwam ik Arie en Sylvester tegen. Ook helemaal top. Maar liever niet live, denk ik...

»
Ron-Peter, 26 mei '05, 12:48:
Arie en Sylvester heb ik een keer live gezien, super! Met Johan ga ik mee, Harrie Jekkers is erg goed. Maar in Nederland is veel cabaret, hoewel erg verschillend van elkaar, van goed niveau. Jochem Myer is goed, maar wel heel erg druk, pff. Vergelijkbaar met Bert Visscher, alleen heeft eerstgenoemde betere grappen. Youp van het Hek is niet mijn favoriet, te langdradig denk ik.

»
Ron-Peter, 26 mei '05, 12:49:
Oh, niet te vergeten, Klaas van der Eerden en Javier Guzman! Of Nahib Amhali. Zoals ik al zei, veel cabaret van goed niveau.

»
wd, 26 mei '05, 13:42:
wd is een fervent cabaret liefhebber, zowel in het theater als op tv.

met stip op 1. in zijn lijst staat Theo Maassen...

Daarna volgen Dolf Jansen (alleen of samen met Lebbis), Jochem Myer, Javier Guzman, en Arie & Sylverster in willekeurige volgorde. De volgorde hangt af van mijn stemming op dat moment.

Vliegende Panters en Youp! zijn ook oke!

Nieuwkomers van het jaar zijn: Klaas van der Eerden (hoewel hij al een tijdje meedraait hoor!) en Ruben & Nathan...

»
Ron-Peter, 26 mei '05, 14:03:
@wd Ruben & Nathan? Is dat Ruben Nicolai? Ik ken Ruben Nicolai van De Lama's(BNN). Hij is erg goed.

»
Ruben, 26 mei '05, 14:37:
@Thijs: Het mag toch bekend zijn dat ik Youp he-le-maal niks vind? Harrie Jekkers vond ik op tv niet heel bijzonder, maar live heb ik hem niet gezien dus misschien zegt dat weinig. Dolf Jansen komt op televisie ook een stuk minder goed over dan live.

Arie en Silvester vond ik live zeer matig, terwijl ik bij de Lama's heel hard moet lachen om dat baardaapje. Het wordt tijd voor weer eens een top 5 geloof ik :-)

En vanavond: Gino Sancti. Ben benieuwd.



»
wd, 26 mei '05, 15:12:
@ Ron-Peter: inderdaad that's him

»
Maarten35, 4 jun '05, 08:16:
Tja...smaken, intellect, interesse, behoefte, etc. verschillen nu eenmaal erg.

Dat Dolf Freek imiteert is al vanaf het begin zo. Ik vind het een sympatieke man maar niet briljant en niet vernieuwend. Open deuren intrappen is heel makkelijk. Maar hij trapt in ieder geval nog deuren in. Youp daarentegen trapt gewoon in het luchtledige op dingen die hij zelf bedenkt om eens af te zeiken (Buckler, hockey en weet ik wat niet allemaal). Het gaat echt helemaal nergens over, laat staan dat hij maatschappelijk betrokken is. Wat is nou goed aan om een maatschappelijk goed alternatief voor bier de grond in te trappen.
Jochem Meyer, Bert Visscher, Herman Finkers, Kaandorp, etc. zijn in mijn ogen meer van het 'hoe kom je erop' humor maar zonder inhoud. Ze geven je niks om over na te denken.

In vrijwel alle shows van Freek ontdek ik iedere keer dat ik ze hoor nieuwe dingen. En hij stelt zich altijd enorm kwetsbaar op door een eigen mening te hebben die lang niet altijd logisch lijkt. Qua intelligentie zit hij op een eenzaam hoog niveau. Hij zegt zelf ook alleen de grappen te gebruiken om de aandacht van het publiek erbij te houden maar dat het feitelijk heel ergens anders om gaat. Vroeger waardeerde ik juist zijn grappen en tegenwoordig veel meer de achterliggende filosofie.

»
Tony van Reeuwijk, 21 aug '05, 12:15:
Youp is voor mij de absolute koning. Hij houdt een grote spiegel voor, en neemt de maatschappelijke kleinburgelijkheid erg op de korrel. Zijn shows zijn heel veelzijdig, schitterende liedjes sterke grappen, en vooral schoppen tegen alles wat kleinburgelijk is. Ik vind Lebbis en janssen te druk. Daar bedoel ik vooral mee, dat er totaal geen dynamiek in hun shows zit. De grappen zijn wel OK. Maar een show die aan ee stuk doorratelt vind ik niet lekker om naar te kijken. Youp is ook druk, maar is verder zo dynamisch dat zijn shows goed aaneen geregen zijn. Persoonlijk vind ik dat de meeste cabaretiers teveel van de hak op de tak springen om een nieuwe grap in te luiden.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

23

Maak me blij

karin giphart
Karin Giphart noemt zichzelf een multi-talent. Ze zingt, ze componeert, ze fotografeert en ze schrijft.

Ik heb bewondering voor mensen met vele talenten. Op veel bescheidener schaal, let wel, ben ik zelf ook zo iemand. Specialisten zijn leuk en aardig, maar ik heb meer bewondering voor de Leonardo da Vinci’s van deze wereld.

Giphart, inderdaad de zus van, debuteerde onlangs in de literaire wereld met Maak me blij. Het is een novelle over de lesbische Ziggy en haar ex Adisa. Hoewel het al een tijdje uit is en beide dames zich volop in de flirts en andere spanningen van het vrijgezelle bestaan werpen, heeft het stel nog een lang geleden geboekte vakantie op een Grieks eiland tegoed. Tussendoor speelt nog de relatie van Ziggy met haar hulpbehoevende moeder, die niet eens zelfstandig naar het toilet kan maar uiterst luchtig en humoristisch met haar situatie omgaat.

Maak me blij is welbeschouwd een matig boek, dat me geregeld eerder deed denken aan een boeketroman dan aan een literair hoogstandje. Ik vraag me bovendien af waarom toch zoveel debutanten denken dat hun roman niet af is zonder gedetailleerde beschrijvingen van rauwe seks. Ik vrees dat we het punt naderen dat binnen de Nederlandse literatuur een boek pas onderscheidend is als het op subtiele wijze met seks weet om te gaan. In het geval van Giphart, maar voor welke Nederlandse auteur geldt dat niet, blijkt het verschil tussen expliciet en impliciet te hoog gegrepen.

En hoewel ik me continu stoorde aan Giphart’s moeizame schrijfstijl en Ziggy’s vrouwelijke avonturen zich mijlenver van mijn belevingswereld afspelen, moet de schrijfster ergens toch iets goed doen. Maak me blij bleef me opvallend genoeg boeien van begin tot eind. Giphart moet ongemerkt een goede vertelster zijn, hetgeen alle minpuntjes van het boek blijkt te compenseren.
rating: 6.3rating: 6.3rating: 6.3rating: 6.3rating: 6.3rating: 6.3rating: 6.3rating: 6.3rating: 6.3rating: 6.3

»
Blokje, 24 mei '05, 00:33:
Dus Karin Giphart lijkt niet het literaire antwoord van Ronald Giphart op Grunbergs Marek van der Jagt?

Jammer.

»
Dimitri, 24 mei '05, 07:50:
Bedankt voor het lezen in ieder geval ;-)

»
J, 24 mei '05, 10:41:
ik geloof dat ik deze aan me voorbij laat gaan.
een zin zou welkom zijn ;) mis@ ..nl

»
rowan, 24 mei '05, 22:48:
De Startrek vergelijkingen waren leuk en de relatie met haar moeder was mooi geschreven.

»
Ruben, 25 mei '05, 09:19:
@rowan: Ik vond die Star Trek onzin helemaal niet leuk, hoewel ik Star Trek zelf best aardig vind (hmmm, "best aardig", ik hoop niet dat ik nu hordes Trekkies over me heen krijg - of eigenlijk wel natuurlijk). Maar ik ben het wel met je eens dat Giphart de relatie tussen moeder en dochter mooi beschrijft.

»
Jenny, 25 mei '05, 16:02:
Lees ik nu goed dat jij stiekem hoopt dat je hordes Trekkies over je heen krijgt?

»
Ruben, 25 mei '05, 18:02:
@Jenny: Ja, boze Trekkies zijn vast heel grappig.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

21

Die twee akelige piepjes

empty office
Als hij zijn pas voor de lezer houdt, weigert het poortje open te gaan. De lunch is afgelopen dus hij is op weg van het restaurant naar zijn rode cubicle op de zesde verdieping.

Zijn collega’s liggen dubbel aan de andere kant van het poortje, zelfs als bij de vierde poging nog steeds slechts die twee akelige piepjes te horen zijn. Piepjes die met hun beschuldigende vinger op de illegale indringer wijzen. Maar ditmaal is het een vangnet uitgezet voor een willekeurige nietsvermoedende vis.

Een vriendelijke oudere man, van zijn naaste collega’s moet hij het niet hebben, keert op zijn schreden terug en houdt zijn pas voor de lezer.
“Ga je gang”, zegt de man met een weids gebaar.
“Dank”, antwoordt hij met een lach.

De vrouw achter het bureau kijkt hem met een schalkse blik aan. Een moment. Ze vindt me leuk, denkt hij. Ze is alleen maar vriendelijk voor haar klant, fluistert het duiveltje op zijn schouder. Tweeëndertig en nog steeds naïef als een kind. Hij klopt wat losse haren van zijn schouder.

Ze vraagt hem of hij op de kruk wil gaan zitten. De foto is zo gemaakt. Ze kijkt naar haar computerscherm, bewonderend, flitst door hem heen, maar ‘t wordt snel doorgestreept door het duiveltje.

Als hij zijn nieuwe pas voor de lezer houdt, gaat het poortje open.

»
wdonline, 21 mei '05, 14:07:
you're in heaven!

»
CasaSpider, 21 mei '05, 20:02:
" Ze vraagt hem of ze op de kruk wil gaan zitten."
Wat moet hij daar nu op antwoorden?

»
Ruben, 22 mei '05, 01:28:
Hij antwoordt daarop dat-ie het zal corrigeren.

»
Renesmurf, 22 mei '05, 01:52:
Reuze handig, die pasjes, je hebt er niks aan.

»
Zezunja, 22 mei '05, 11:18:
Devils all around us.
Vooral voor piepende moet je oppassen.

»
Iris, 22 mei '05, 22:29:
:-)
Mooie foto! Waar is dat?

»
Wiro, 25 mei '05, 20:16:
beetje de 'hmmmmmmm' uit de dropreclame?

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

20

Steeds verder weg met Büch

boudewijn buch long hair
Twee weken voor hij overleed, produceerde veelschrijver Boudewijn Büch nog een boek onder de titel Steeds verder weg. Een echte Büch-titel want de eeuwige reiziger wilde niets liever dan steeds verder weg gaan. Stiekem had hij wel veel eerder geboren willen zijn en Vespucci, Tasman of Amundsen willen heten.

Toch gaat het boek niet zozeer over zijn ontdekkingstochten naar onbekende streken en afgelegen eilanden, maar over excentrieke feitjes die tot oceaandiepte worden uitgekauwd. Een heel hoofdstuk wijdt Büch aan prikkeldraad. Eén hoofdstuk gaat over geamputeerde benen - de hoofdrol op deze bladzijden wordt gespeeld door een enge Nederlandse man die drie keer trouwde en elke keer had zijn vrouw slechts één been. En een volgend hoofdstuk gaat over dieren als oorlogshelden. Ziet u de dappere hondjes, de duiven die tot officier worden benoemd, en de opgezette heroïeke paarden al voor u? Het meest interessante chapiter tenslotte is gewijd aan de pik van Napoleon, excusez le mot, maar ook dat is Büch.

Boudewijn Büch's babbelende schrijfstijl is hier en daar behoorlijk moeizaam, soms lijkt het boek zelfs niet geredigeerd, maar voor de liefhebber van rare weetjes is Steeds verder weg zeker een aanrader.
rating: 6.4rating: 6.4rating: 6.4rating: 6.4rating: 6.4rating: 6.4rating: 6.4rating: 6.4rating: 6.4rating: 6.4
»
wd, 20 mei '05, 21:03:
Boudewijn Büch...we missen hem...

»
rowan, 21 mei '05, 00:10:
Boudewijn was toch een fenomeen,met zijn fabuleuze verzamelingen(o.a Goethe en Dodo-botjes). Hij kon boeiend vertellen ook al interesseerde je het onderwerp helemaal niks dan maakte Boudewijn er toch nog een mooi verhaal van. Dat deed hij ook met zijn eigen leven ,wat waar of niet waar was bleef vaak onduidelijk. De Kleine Blonde Dood en Het Geheim van Eberwein zijn mooie boeken.
Het blijft jammer dat hij dood is.

»
J, 21 mei '05, 11:47:
en ver is verder dan hij had verzonnen gok ik.
mag ik een van die exentrieke zinnen? ;)

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

19

007

die another day zao
Ik ben nooit een fan geweest van James Bond. Toch bevatte mijn onderbewustzijn het vooroordeel dat films uit die serie garant staan voor een zekere kwaliteit. Of ik het ooit hardop gezegd heb, betwijfel ik, maar diep van binnen was ik van mening dat 007-films niet slecht kunnen zijn.

Niet lang geleden zag ik License to kill. Ditmaal streed de ultieme geheim agent tegen roemruchte cocaïnedealers en haaien. Een rare combinatie inderdaad, die tevens een aardige indicatie geeft van de geloofwaardigheid van de film. Nu is James Bond natuurlijk het toppunt van verbeelding, maar License to kill was de eerste film uit de serie waarbij ik dacht: Hé, er zijn blijkbaar ook uiterst matige 007’s gemaakt.

Mijn verwachtingspatroon lag dus al een stuk lager toen niet veel later Die another day voorbijkwam, bij mij voornamelijk bekend vanwege de gelijknamige Madonna-hit. Daarnaast had ik meegekregen dat de recensies over deze James Bond niet al te juichend waren geweest.

De combinatie zorgde er waarschijnlijk voor dat Die another day bijzonder meeviel. Brosnan is natuurlijk absoluut geen Bond, dat is een stevig minpunt. Maar los daarvan is Die another day in het populaire genre van platte, oppervlakkige actie (voorzover ik het kan beoordelen, hè) een prettige episode.

rating: 6.5rating: 6.5rating: 6.5rating: 6.5rating: 6.5rating: 6.5rating: 6.5rating: 6.5rating: 6.5rating: 6.5

»
Demos, 20 mei '05, 09:10:
De nieuwe Bondfilms (Bond-films? Bond films?) gaan me steeds meer tegenvallen. De stunts en gadgets zijn iedere keer beter en mooier, maar het verhaal en de acties lijken steeds onwaarschijnlijker te worden. Waar Bond vroeger een gentleman was die problemen en missies ook op die manier aanpakte, lijkt James steeds meer van de engelse traditie naar de amerikaanse mentaliteit van 'bigger is better' te schuiven.

»
Iris, 20 mei '05, 21:15:
License to kill, de eerste film die ik ooit met mijn broer en mijn opa en oma zag in de bioscoop! Ik vond hem toen best eng... :-)

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

18

Zuur

javier guzman sinterklaas roe
Tja, Javier Guzman. Daar gingen we dus heen vanavond, hè!

Maar toen kregen we een brief. Van de schouwburg, officieel met stempel en al. In de schouwburgkleuren, want ja, die hebben ze. En een logo.

De brief zei dat onze Javier een tikkeltje overspannen is de laatste tijd. En dat-ie dus niet optreedt. En dat we ons geld terugkrijgen en gelukgewenst bij de loting volgend jaar en zo. Dat laatste stond er natuurlijk helemaal niet bij, maar dat hebben ze vast ook bedoeld te zeggen. Bah. Zuur hoor.

»
frans, 18 mei '05, 19:03:
Wees nou maar blij. Want die gast deugt niet.

»
Ruben, 18 mei '05, 22:48:
Marx, Reve, Maradona, Tarantino. Die deugen ook niet, op verschillende terreinen, en toch zijn het helden.

»
frans, 19 mei '05, 05:49:
Javier Guzman is in geen enkel opzicht een held. Marx wel (die heeft in Engeland gehandeld in aandelen, en dan ben je als communist een held), Reve, daar hebben we het niet over (tenzij jij het wilt), en Maradona schiet op journalisten omdat hij een geweer heeft, niet omdat er journalisten in de buurt zijn. Ik zou ook schieten. Maar goed, je hebt wel gelijk. Toch deugt die Guzman niet.

»
Ruben, 19 mei '05, 09:02:
Javier Guzman in zijn rol van 100% Ab was absoluut mijn held.

Maar, toegegeven, mijn voorbeelden vallen ten aanzien van het heldendom absoluut in een andere categorie. Waar het wat mij betreft op neerkomt, maar dat had je al begrepen, is dat hun verdiensten ruimschoots opwegen tegen hun zwaktes. Misschien moeten we het in dat opzicht echter inderdaad niet over Reve hebben.

Controversiële helden, volgens mij is dat een prachtig afstudeeronderzoek.

»
Jenny, 19 mei '05, 10:51:
Guzman deugt. Echt.

»
Theo, 19 mei '05, 16:46:
Héél erg foute gast

»
Wiro, 19 mei '05, 21:42:
En schaterlachend las hij jouw weblog... ;-)

»
wdonline, 19 mei '05, 23:02:
Ben dus wel naar Ton Zuur geweest (zie ook verslag op mijn site). Qua show en zelfspot!!!! (ja ook dat) heb je iets gemist...zuur!!!!!

»
Demos, 20 mei '05, 09:07:
Ik heb vroeger met hem in een tennisteam gezeten. Hij kon bijzonder slecht tegen zijn verlies.

»
Linsey, 10 jul '05, 03:39:
zo jammer dat mensen die hem niet persoonlijk kennen al zo snel een oordeel klaar hebben.
knap hoor, maar kijk eerst ns naar jezelf.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

17

Nergens over, of: De Pas

ferrari daytona dashboard
Weer een stukje dat in wezen nergens over gaat. U bent gewaarschuwd.

Als ik net de brug over de IJssel achter me heb gelaten, licht het gele icoontje met de benzinepomp op het dashboard op. “Je kunt nog honderd kilometer rijden”, vertelt het display me, maar toch stop ik even later bij het eerste tankstation dat we tegenkomen.

De nering bij Wezep, het dorp dat bij mij altijd herinneringen oproept aan een bekerfinale, wordt gedreven uit naam van mijn lievelingsmerk. Bij Shell kun je namelijk aan de pomp betalen.

Voor mensen die met mijn vorm van luiheid zijn geboren, is betalen aan de pomp een uitkomst. Het bespaart me de onzinnige wandeltocht naar de kassa, en niet te vergeten de verleidingen van de uitdagend zingende schappen snoep die zeer uitgekiend langs de route naar het betaalloket zijn geplaatst. En als er geen mateloos irritante mensen voor me zijn die wel bij de “pinnen aan de pomp”-pomp tanken maar vervolgens binnen gaan betalen, bespaart het me ook de rijen wachtenden.

Op deze zondagavond staan er in totaal maar twee medeweggebruikers te tanken, dus van een rampzalige rij wachtenden zal binnen geen sprake zijn. Toch rij ik linea recta naar de “pinnen aan de pomp”-pomp en tover mijn magische tankpas te voorschijn.

Althans, dat laatste is mijn bedoeling. Maar op het vaste plekje in het dashboardkastje is geen pas te bekennen. Na een aarzeling bedenk ik me dat-ie dan wel thuis zal liggen.

Ik betaal met mijn eigen bankpas terwijl ik overdenk dat de declaratie weer negenendertig eurocent aan postzegels gaat kosten. De intense kruideniersmentaliteit uit mijn studententijd krijg ik ook na al die jaren maar niet afgeschud.

Eenmaal thuisgekomen lig ik al lang en breed onder de lakens als opeens de gedachte weer door mijn hoofd schiet. Half slaperig kruip ik uit bed, want nu kan ik toch niet meer slapen, en ik stommel door het donker naar de klerenkast. Ik heb de tankpas vast bij het vorige bezoek aan een benzinestation in mijn broekzak gedaan, deduceer ik met mijn dromerige hoofd.

Ik doorzoek de hele stapel in de kast. Acht of negen keer vier broekzakken keer ik binnenstebuiten. Niks. Ik kom tot de conclusie dat-ie dan in de wasmachine moet zijn achtergebleven, maar ik heb nu even geen trek in een tocht naar de koude zolder. Morgen, besluit ik.

Als ik terugloop naar mijn warme bed, voel ik de onrust doorwoekeren. “Nog een keer in mijn portemonnee kijken”, besluit ik. Ik klauter de trap af, haal al mijn geld en pasjes tevoorschijn, maar ook hier vind ik niks. In gedachten bel ik al met de leasemaatschappij om een vermissing door te geven. Maar dan glijden mijn vingers onwillekeurig in de binnenzak van mijn jas en ik houd opeens de tankpas in mijn hand.

»
Jenny, 18 mei '05, 08:42:
Voor een stukje dat nergens over gaat staat er nog best veel!

»
Iris, 18 mei '05, 12:10:
En is het ook leuk om te lezen!

»
George, 18 mei '05, 12:29:
Alleen die foto. Van een Ferrari. Dat snap ik dan weer niet.

»
Ruben, 18 mei '05, 13:30:
@George: Ik had zo snel geen andere foto van een dashboardlampje.

»
Rick de Kikker, 19 mei '05, 10:38:
Ja Ruben, hebbie niet zo'n kekke telefoon met camera aan boord?

»
Ruben, 19 mei '05, 10:45:
@Rick: Ik zal wel ouderwets zijn, maar een telefoon is voor mij een apparaat om mee te bellen.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

15

Waar is Maradona als je hem nodig hebt

diego maradona hand of hand
Breedband-provider Versatel adverteerde met de Hand van God, zoals u weet. Dat de ChristenUnie zich tegen het filmpje over Goddelijke Interventie op het voetbalveld verzette, is alleen maar goede reclame, zullen ze bij Versatel denken, want de verkoop van het nieuwe concept (snel internet en gratis voetbal) loopt niet zo goed.

Ik heb me zelf al aangemeld. Ik had nota bene al een ADSL abonnement bij Versatel. Vijf keer zo langzaam en toch duurder. En dan ook nog zonder live voetbal ook. “Zijn jullie nou helemaal belazerd!”, riep ik zodra ik dat doorkreeg, alhoewel ik eerder het idee had dat ik zelf belazerd werd. Ik stuurde een verzoek om wijziging van mijn abonnement.

Al snel, dat moet je Versatel in ieder geval nageven, kreeg ik antwoord. “Uw regio is nog niet gereed voor deze abonnementsvorm”, meldde het mailtje. Wel verdomme. Dit vraagt om Goddelijke Interventie en wel nu!

»
Eric, 15 mei '05, 22:26:
Ze roepen wel over heel snel internet, maar dat gaat vanzelf voorbij wanneer er veel aanmeldingen...pardon, áls er veel aanmeldingen komen. Bovendien wordt er veel verwacht op de site, maar weinig beloofd. Ik blijf fijn bij XS4ALL...

»
Ruben, 15 mei '05, 22:35:
@Eric: Als ik bij XS4ALL zat, zou ik er ook lekker blijven. Maar ik heb nu eenmaal ooit die foute keuze gemaakt en ik heb helemáál geen zin in dat overstapgedoe.

»
Rick, 15 mei '05, 22:57:
Met de hulp van God gaan jullie Europa in, proficiat.

»
Kees, 15 mei '05, 23:21:
Zo gaat het vaak. Eerst proberen het volk te bekeren om ze vervolgens te vertellen dat er, juist voor hen, nog geen bijbels zijn.

»
Jeroen, 16 mei '05, 02:24:
Heb de postcodecheck gedaan en een dag later werd ik al gebeld of ik interesse had... gehaaide jongens bij versatel. Vraag me trouwens af of zij de bestanden met mijn gegevens mogen koppelen aan de postcodecheck die ik invul?

»
rowan, 16 mei '05, 04:10:
Voor mij geld precies hetzelfde als voor Eric.
En ze willen je een heel pakket opdringen en het is maar voor een jaar geldig. Versatel ging al eerder een paar keer failliet,maar dat zal wel niet meer nu J de M met hun samen gaat doen.
Ik hoop dat het met Versatel niks wordt net als met die achterlijke play-offs. ik voorspel dat het binnen een jaar ergens uit de klauw loopt. Zeker nu supoosten de boel moeten gaan regelen in de stadions.
En Heerenveen heft het knap gedaan vandaag.
Vooral Vayrinen was goed. Ik hoorde van een ruil tussen Sibon en Samaras op studio sport...

»
rowan, 16 mei '05, 04:10:
+t ;-)

»
Ruben, 16 mei '05, 12:00:
@Jeroen: Dat is toch helemaal geen postcodecheck...! Er staat inderdaad op de hoofdpagina een link 'postcodecheck' en vervolgens krijg je gewoon het aanmeldingsformulier. Daar krijgen ze me ook goed pissig mee.

»
Wiro, 16 mei '05, 13:07:
stelletje uitzuigers, dat zijn het. overigens had heerenveen niet te klagen... grmbl

»
Ruben, 16 mei '05, 15:11:
Het klinkt een heel klein beetje alsof je niet tegen je verlies kunt, Wiro. Een heel klein beetje.

»
Roelof, 16 mei '05, 21:04:
Een 20 Mb internetverbinding? Dat kan alleen goed zijn voor ergens ver weg in de toekomst. En dan zullen de andere providers ook wel met nog snellerinternet komen.
En die voetbalwedstrijden. Wie zit er nu live op RKC - Groningen te wachten behalve Wiro? ;-)


»
Maharek, 17 mei '05, 14:13:
@Roelog: Ik ga er nu niet op zitten wachten, maar zou het wél kijken...

»
Eduardo Marquetti, 20 mei '05, 21:27:
And I as meaning about it just happen here in Brazil. So, about Maradona, maybe u can rearch him in Bolivia. ;-) Some write is interesting to him there!

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

14

Gelukkig getrouwd

ruben anneloes just married
Deze foto is van 14 mei 2004. We zijn vandaag naar Wijk bij Duurstede om het met z'n tweetjes te vieren.
»
Eric, 14 mei '05, 12:43:
Jeuheuj! Gefeliciteerd!

»
Neneh, 14 mei '05, 13:13:
Joepie.... al weer een jaar!

Gefeliciteerd en een fijne dag toegewenst.

»
carin, 14 mei '05, 14:07:
Gefeliciteerd! Jullie hebben (alweer) een mooie dag uitgezocht om het te vieren! En wat was het vorig jaar leuk!
Veel plezier vandaag!

»
rowan, 14 mei '05, 14:15:
op naar de 50 jaar!
gefeliciteerd!

»
Thijs, 14 mei '05, 14:21:
Was het alweer een jaar geleden? Wauw.. gaat toch allemaal weer snel. Gefeliciteerd!

»
karin, 14 mei '05, 14:40:
Van harte!

»
Ron-Peter, 14 mei '05, 16:36:
Gefeliciteerd!

»
Demos, 14 mei '05, 18:35:
Anneloes en Ruben, van harte gefeliciteerd!!!!!!!

»
Kees, 14 mei '05, 19:24:
En gelijk hebben jullie. Lekker rustig samen erop uit.

Heel erg van harte natuurlijk.

»
Roelof, 14 mei '05, 20:57:
Proficiat!

»
Rick, 14 mei '05, 22:53:
Een jaar alweer, wat gaat de tijd toch snel hé. Proficiat!

»
Wiro, 15 mei '05, 13:41:
alsnog gefeliciteerd!

»
Renesmurf, 15 mei '05, 14:42:
Van harte gefeliciteerd, en nog vele fijne jaren!

»
Eric, 15 mei '05, 20:22:
En Heerenveen ook nog eens Europees voetbal. Het weekend kan niet stuk! ;-)

»
Jenny, 17 mei '05, 08:29:
Een heel jaar al!? Poe hee....
Gefeliciteerd met jullie jaar!

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

12

De lift

lift floor numbers
“Kwam je nou lachend binnen vanochtend?”
De collega gaapte me stomverbaasd aan.
“Inderdaad”, antwoordde ik. En ik lachte weer. Maar ik legde niets uit.

Er viel ook niets uit te leggen. Ik liep naar de lift, op de begane grond van het gebouw. Vlak voor me liep een cursist, herkenbaar aan het witte kartonnen toegangskaartje met de streepjescode. Opleidingen zit op de vierde, dus de cursist drukte op de liftknop. Ikzelf moest naar de zesde.

Een van de vier liften, de meest linker, ging open. De cursist beende erheen en ik liep er als een eendenkuiken gedwee achteraan. Maar voordat we konden instappen ging de liftdeur voor onze neus dicht.

“Ach”, zei ik, “nu hebben ook de liften al kuren. Gewoon nog een keer op de knop drukken.” De cursist drukte op de knop. Direct ging het gongetje (het woord van de dag) van de lift. Maar de liftdeur bleef dicht.

Ik deed een stap achteruit en zag dat nu juist de liftdeur aan de rechterkant open stond. Lachend gingen we naar boven, hij naar de vierde en ik naar de zesde.

U ziet, er valt niets uit te leggen. Zoiets is alleen grappig als je erbij bent geweest.

»
Rick, 12 mei '05, 20:59:
Inderdaad ;-)

»
AdamStac, 13 mei '05, 06:01:
Do this...

The next time you get in an elevator walk in and stand "face in corner" and mutter to yourself. Do not laugh, as this will seem funny as hell because people will think you're crazy. Hey, you might be, but that's a different story.

In any case, stand "face in corner" and mutter to yourself till you get to your floor. Once the bell rings and doors opens; scurry out really fast and look back as if you're scared as hell.

Again, do this without laughing otherwise what's the sense.

»
J, 13 mei '05, 15:13:
ik moest al lachen om die vraag..

»
Renesmurf, 14 mei '05, 00:48:
Ik kan me er wel een voorstelling bij maken, leuk!

»
rowan, 24 mei '05, 22:52:
Als je nog een boek over 'absoluut niet-subtiele sex' wil lezen moet je Belle De Jour lezen.;-)

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

11

Liefst zo snel mogelijk

lane on nz road
Een motorrijder op de A12 stak zijn middelvinger op vanochtend. Ik kon niet zien waarom, het gebeurde een tiental auto’s voor me. Het was druk, maar we reden tenminste, al was het met een gangetje van zeventig kilometer per uur.

Ik kon niet zien waarom, maar wat ik wel zag was dat de motorrijder zich al inhalend en dus slingerend door het verkeer bewoog. Linkerbaan, middelste baan, rechterbaan, vice versa, links inhalend, rechts inhalend, ieder gaatje inpikkend dat hij kon vinden. En als er geen gaatje was, hing hij op de rechter achterkant van een auto, met zijn voorband een paar luttele meters verwijderd van de glooiende hoek van de bumper.

Eigenlijk zoals driekwart van de motorrijders zich voortbeweegt in het drukke ochtendverkeer.

Ik heb niet gezien wat er op dat ogenblik gebeurde, maar ik kan me zo voorstellen dat een van die automobilisten zo’n tien voertuigen voor mij lichtelijk geërgerd raakte van die motorrijder. Dat zulke motorrijders liefst zo snel mogelijk dood willen, is geen probleem. We zijn immers Nederlanders: als een mens genoeg heeft van het leven, dan moet dat kunnen. Maar doe een ander die nachtmerrie iemand te hebben doodgereden niet aan.

»
Demos, 12 mei '05, 09:38:
Als motorrijder ben ik het grotendeels met je eens. Maar niet dat driekwart van de motorrijders zich zo gedraagt. Er zijn genoeg malloten waarvan ik niet snap dat ze nog rondrijden zonder dat zij zichzelf (of een ander) hebben laten verongelukken. Aan de andere kant zijn er ook genoeg autorijders die zich misdragen (ik meen dat je daar ook wel eens een postje aan gewijd hebt). Toch rijdt het merendeel netjes door het verkeer (zowel motoren als auto's). Zoals met zoveel dingen: het zijn er enkelen die het voor velen verpesten.

»
Erwin, 13 mei '05, 13:29:
Even de remlichten laten gloeien.....

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

10

Details in de top

jose mourinho chelsea thumbs up
Dat vind ik nou mooi. De trainer van Manchester United, hoe laag ik die man verder ook acht, is altijd goed voor interessante uitspraken. Vandaag beweerde meneer Ferguson bij hoog en bij laag dat zijn team even goed is als dat van collega Mourinho. “Chelsea are not better”, zei hij.

Ferguson houdt blijkbaar net zoals collega Adriaanse van AZ niet van scorebordjournalistiek, al kunnen we het in dit geval beter ranglijstjournalistiek noemen. Dat Chelsea op alle fronten beter presteert dan Manchester United, is voor de Schot geen bewijs dat de hoofdstedelingen ook daadwerkelijk beter zijn. Competitie, bekertoernooien, Europa, werkelijk overal oogsten de mannen van Mourinho meer dan die van Ferguson. Maar Chelsea is niet beter dan Manchester United.

Volgens Ferguson presteren de voetballers van Chelsea beter omdat de details dit seizoen in hun voordeel uitvallen, maar zijn ze niet beter. “Leagues can be decided on incidents like the penalty-kick decisions at Stamford Bridge and Old Trafford. And that is the thin dividing line we have got.” Johan Cruijff zegt per slot van rekening ook altijd dat in de top de details bepalen wie er wint en wie verliest? Maar als Ferguson met zijn uitspraken impliciet naar Cruyff-wijsheden verwijst, heeft hij de klok wel horen luiden, maar weet hij niet waar de klepel hangt. Volgens de oude Hollandse meester weten de toppers juist de details te herkennen en naar hun eigen hand te zetten.

»
rowan, 10 mei '05, 20:43:
Een rat is het,niets meer. Met hem vergeleken is Mourinho een heel symphatieke man.

»
Jeroen, 10 mei '05, 22:21:
Om maar niet te spreken over de straatlengte aan punten die Chelsea voorstaat op United. Dat zijn geen details meer.

En toevallig zie ik Chelsea nu net winnen in Manchester :)

»
Thijs, 11 mei '05, 10:55:
Totaal off-topic, maar ik zie nu pas dat je al een tijdje je flickr foto's aanprijst in de linkdumps... Moet ik toch eens wat beter gaan opletten. En ik kan er geen commentaar aan toevoegen, vandaar het misbruik van dit topic.. ;)

Overigens vind ik dat wel een klein nadeel van je nieuwe opzet: om commentaar te geven en te lezen op je linkdumps krijg je een nieuwe pagina. Minder. Wordt het niet eens tijd om wat te gaan stoeien met XMLHttpRequest()? :)


»
Ruben, 11 mei '05, 12:31:
@Thijs: Dat staat al heel lang op de agenda. Een klein XMLHttpRequestje heb ik ook al werkend, zo moeilijk is het allemaal niet.

Maar t.a.v. de linkdump-commentaren heb ik eerder het probleem dat daarvoor de ruimte ontbreekt in het menu. In een eerdere versie stond het wel in dat smalle kolommetje maar mooi vond ik het niet. Daar heb ik wel een mooiere oplossing voor bedacht, maar die kost even tijd en bovendien moet ik opnieuw uitvinden waar ik de methode ook weer kon afkijken (volgens mij uit het pre-linkdump tijdperk dus die link heb ik niet bewaard :-))

»
Thijs, 11 mei '05, 17:19:
Ik heb me nooit echt gestoord aan hoe het er in dat menu uitzag. Aan de andere kant heb ik het idee dat het toen minder smal was dan het nu is.

En tja, op dit moment is 'Ajax' hip, dus de implementatie ervan was ik al niet bang voor...

»
rowan, 11 mei '05, 18:36:
ajax en hip dat gaat dit jaar niet samen;-)
de stropdas met de 1 misschien.

»
Ruben, 13 mei '05, 23:07:
@Thijs: Dit ga ik proberen voor de commentaren van de menu-items denk ik - http://www.timmietv.nl/ld...

»
bliss, 15 mei '05, 01:13:
hij lijkt hier op die huurmoordenaar Leon.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

9

Z’n Uruguayaanse pluimen

timmie garden background
Toen we het huis kochten, nu meer dan drie jaar geleden, wees ik met een besliste blik naar het grote gevaarte in de voortuin. “Die gaat er zo snel mogelijk uit”, riep ik. Zo snel mogelijk.

Met zijn grote poten vertrapt hij, zo schreef ik al eens, de arme bodembedekkers die zo hun best doen om nog iets fleurigs van het voortuintje te maken. Pampusgras, hoewel de tekstverwerker er pampagras van maakt, de zoekmachine pampasgras suggereert, en die rare jongens van een Romeinen spraken van Cortaderia selleona. Z’n Uruguayaanse pluimen bloeien metershoog de lucht in en de lange smalle, stugge, grasachtige bladeren waaieren breeduit en snijden in het vlees van eenieder die dichtbij durft te komen.

Zo snel mogelijk bleek, zoals wel vaker, iets langer te duren. Het kostte ruim drie jaar, enkele uurtjes op twee lenteachtige zaterdagmiddagen, een gebroken spade en heel wat precisieslagen met een gloednieuwe bijl, maar nu heerst er rust en evenwicht in onze voortuin. En in het gapende zwarte gat komt binnenkort een bescheiden boompje.

»
karin, 9 mei '05, 19:33:
goh, zonde hoor, jaren-70 komt toch weer helemaal "in"??
(wij hebben acuut de apenbroodboom uit onze voortuin verwijderd, ook levensgevaarlijk voor iedereen die in de buurt kwam, en wij hebben het ruim binnen 3 jaar gedaan :-))

»
J, 9 mei '05, 19:38:
tsk. dat wordt extra doneren voor het regenwoud ;)

»
Kees, 9 mei '05, 21:51:
Oh... dat pampusgras of ander siergras... wat een ellende is dat in een tuin. Ik moet ook hoognodig weer verder met het verwijderen van dat spul... maar gelukkig regent het nogal.

»
rowan, 9 mei '05, 23:14:
had je moeten laten staan . toffe plant. bij de mc donald in bodegraven staan er ook een paar achter de 'inspreekmonitor' bij de mc drive ;-)

»
Jenny, 10 mei '05, 13:43:
Ik zie plaatje, ik denk 'katlog!'. Maar is niet. :-)

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

6

De ranglijst van de vaderlandse maand

el mes holandes
Het is door de statistieken besloten. Kees is de specialist in liedjes van Hollandsche bodem. De vraag is of dat nu werkelijk een verrassende uitkomst is.

De volledige ranglijst van de vaderlandse maand luidt als volgt:

1.Kees340
2.Demos283
Neneh283
4.udi266
5.karin247
6.Breek246
7.frans239
8.Ina233
9.lijn225
10.RCM223
11.Jack215
12.marleo210
13.MartijnvanGessel.nl203
14.Roelof200
15.Anneloes193
16.Túútsje192
17.Popmartijn187
18.rackx185
19.mar173
20.SNB171
21.J170
22.Eric160
23.jacq155
24.George130
Marjolijn130
26.Sjoerd128
27.domiman125
28.cockie120
29.Sandor107
30.Nico D104
31.Eftie100
32.marcoW95
33.K385
34.Merel80
35.Malus74
36.Wim Caessens72
37.erik68
38.geert50
Rheate50
40.mark45
41.rowan30
charline30
43.Bjorga20
44.Jeroenb13
45.udi211
46.Wija10
Johnny10
Peter Jaegers10
Ivan Huting10
Jeroen Vullings10
Arjen Schouten10
Herman10
Rogier willems10
Peet10
hanz10
Ivan10
Jeroen Mooij10
Dr. Aap10
59.Raymond ten Barge5
maria5
Dunc5
Eveline5
63.Sandorka0
the bealtes0
Glinsterlin0

»
Demos, 7 mei '05, 01:06:
All hail King Kees! (kroontje af hoor!)

»
Neneh, 7 mei '05, 19:54:
Goed van Kees! Want het was best heel moeilijk zo af en toe......

»
Eric, 7 mei '05, 21:29:
Het was een zwaar maandje...

»
Roelof, 8 mei '05, 00:21:
Nee, deze week was makkelijk ;-(

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

5

Een bang hart

klaas jan huntelaar happy
Voor het eerst in de rijke historie van de voetbalclub uit Heerenveen won het de uitwedstrijd bij Feyenoord. Eerder wonnen de stoere Friese voornamelijk Scandinavische mannen in de hoofdstad van het land ook al van Ajax, dus het mag een historisch seizoen genoemd worden.

Misschien denkt u nu dat de auteur dezes met dit stukje op de knieën gaat vanwege de kritiek die hij aan het begin van het seizoen uitte op de leiding van die mooie voetbalclub uit Heerenveen. Maar nee, de zeges op grote teams laten alleen maar zien dat die kritiek terecht was. Heerenveen blijft een club met veel potentie, maar waar de leiding liever investeert in wisselvallige jonge honden dan in stabiele voetballers die iedere week minimaal een zeventje halen. En dus blijven de blauw-witten met de rode pompeblêden de ene week winnen in De Kuip om vervolgens thuis van pakweg RKC Waalwijk te verliezen.

De handtekening van Paul Bosvelt doet hoop opgloeien in het hart van iedere supporter van die mooie voetbalclub uit Heerenveen. Maar in het hart van ondergetekende nog meer, want stiekem gloort daar de verwachting dat Riemer zich nu eindelijk wat van de kritiek aantrekt. Niet omdat uw geliefde weblogger nu zo graag zijn gelijk wil halen, maar omdat hij oprecht gelooft dat het gat met de top drie zo te dichten valt.

Komend weekend spelen de wisselvallige jonge honden een belangrijk duel thuis tegen Willem II. Hier in Gouda wordt een bang hart vastgehouden.

»
Eric, 5 mei '05, 21:24:
Ik ben wel voor een top-6, met AZ en Vitesse. Op een top-5 zonder Ajax, dat mag ook. ;-)

»
rowan, 6 mei '05, 00:24:
volgend jaar kan een vijfde plaats genoeg zijn voor de champions league voorronde.
Met Bosvelt zou ik niet blij zijn als ik Heerenveen supporter was. Zorgt voor onrust,vaak geblesseerd en staat een jong talent in de weg.
Van Willem 2 winnen ze 2-0(1-0)Huntelaar en Samaras

»
Erwin, 6 mei '05, 11:07:
Verbeek was niet zo voor play-offs. En vond het seizoen pas geslaagd bij het halen van Europees voetbal.

»
Wiro, 7 mei '05, 20:54:
hier in Enschede duimt men nu al voor een gunstige FC Groningen - SC Heerenveen

»
rowan, 7 mei '05, 22:13:
toch weer een punt uitgelopen,ondanks het gelijke spel

»
Wiro, 8 mei '05, 10:28:
in Enschede is men nu in tranen...

»
Rick, 8 mei '05, 22:06:
Wat is er gebeurt Wiro?

»
Ruben, 8 mei '05, 22:21:
Mooi, dat onvervalste optimisme, Rick.

»
Rick de Kikker, 9 mei '05, 12:18:
Ik vrees het ergste, de klad zit erin.

»
Ruben, 9 mei '05, 18:14:
Gewoon een keertje heet wassen, Rick.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

4

In al uw wijsheid besloot u

quiz theme week girls
En zo veegde ik uw enthousiaste gedrag in het stemhokje van de muziekquiz zomaar van tafel. U schrok er toch niet heel erg van, hè? Natuurlijk neem ik u serieus. Natuurlijk!

Ik mag dan zo mijn bedenkingen hebben bij het begrip democratie en de manier waarop de westerse beschaving denkt dat systeem toe te moeten passen, maar dat houdt niet in dat ik u hier voor niets laat stemmen. Ik ben namelijk wel aanhanger van een politiek systeem waarin wijze mannen en vrouwen besluiten waarheen het land vaart en op welke manier. Ik zal de eerste zijn om daarbij de praktische barrières te zien, en die zijn levensgroot, maar in theorie heeft zo’n bestel mijn absolute voorkeur.

En, om te bewijzen dat het op kleine schaal best kan, zo’n regime volgen wij hier nu ook. Ik zie u namelijk als perfect voorbeeld van een comité van wijze mannen en vrouwen. Bedenk nu zelf, wie heeft er nou meer inzicht in de muziekquiz dan u?

Punt gemaakt, we gaan verder. In al uw wijsheid besloot u het volgende:

14x meisjes in de titel
14x cijfers in de titel
11x covers
10x dieren in de titel
10x instrumentaal
6x seks, drugs en rock ’n roll
5x Italië
3x Frankrijk
3x Duitsland
2x Scandinavië
2x België
1x Spanje

Het oorspronkelijke idee was de drie hoogste te nemen, maar gezien de duidelijke schifting en gebazel van mijn kant over statistische significantie waarmee ik u verder niet lastig val, gaan we voorlopig voor de bovenste vijf. Akkoord?

»
frans, 4 mei '05, 17:49:
Volledig akkoord, vooral met de toelichting.

»
lijn, 4 mei '05, 19:02:
Zoals je weet heb ik niks te klagen, en die meisjes had ik ook al bovenaanstaan :-)

(humt zacht een liedje over meisjes, waarvan ze de titel niet noemt, want misschien zit 'ie er wel bij volgende week... gelukkig dat dat Drukwerk al geweest is...)

»
Demos, 4 mei '05, 20:18:
Akkoord!!

»
rowan, 5 mei '05, 00:50:
ik kan weer reageren!

»
George, 5 mei '05, 17:26:
Oké dan.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

3

Murphy als wereldkampioen

shaun murphy cues
De sportliefhebber wordt wel eens moe van de groten der aarde die altijd maar winnen. De Tour de France is pas volgend jaar weer aantrekkelijk als Lance Armstrong met pensioen is gegaan. De grote golftoernooien waren de afgelopen jaren pas weer leuk toen Tiger Woods zich in een heuse vormcrisis bevond.

Maar het kan ook anders. De wereldtitelstrijd snooker die zich de afgelopen twee weken afspeelde in Engeland, was de saaiste sinds jaren. De ene topper na de andere liet zich inpakken, zodat uiteindelijk in de finale twee spelers overbleven waarvan we met veel goede wil nog kunnen zeggen dat ze subtoppers zijn.

Tot overmaat van ramp won de nobody van de twee ook nog. Murphy als wereldkampioen (let op de domme fout in de kop van het bericht!). Het gebed van de week mag duidelijk zijn. Geef de sportliefhebber alstublieft O’Sullivan terug.

»
Anneloes, 3 mei '05, 18:56:
Nou ja, wat zielig voor Sean Murphy. Verdiend gewonnen, zeg ik!

»
Eric, 3 mei '05, 19:14:
Al zou Murphy nooit de top-16 van de wereldranglijst halen, dan nog heeft 'ie een prachtig toernooi gespeeld. O 'Sullivan is een goede en spectaculaire speler, maar ook niet erg gemotiveerd. Dat bleek wel uit het interview na zijn verliespartij tegen Ebdon. Overigens vind ik dat juist ook in het snooker verdedigend spel prachtig kan zijn. Alleen maar O'Sullivans zouden de sport een stuk minder leuk maken.

»
George, 3 mei '05, 19:18:
Inderdaad Anneloes, dat was een verdiende overwinning. Zulke mooie stoten, ongelofelijk.

»
rudi nauta, 3 mei '05, 20:48:
Hoezo, saaie nobody's?? Qua kapsel natuurlijk wel, maar dat is dit jaar toch al een ramp. Zeker de schok toen Ronnie terug kwam in een match met kaalgeschoren kop....Dat hij gek is geworden bleek wel uit zijn commentaar na de beurt van Ebdon (verloren) en uit zijn aangekondigde "sabbatical".
Maar nobody's?? Ze potten allebei fenomenaal, enz. De finale extra spannend omdat ze aan elkaar gewaagd waren. Kijk, als "oudere' zie ik ook liever een Jimmy White, in feite de enige met Steve Davis die een beetje hoofd heeft. Maar de jonkies spelen het beste!! Nee, die Shaun heeft er leker de buk ingegooid, ze zitten mooi met een " fait accompli" : een winar die 100% outsider is. Weg met de suffe ouwe troep, meer nieuwe spelers er in!! Tremendous !!!!!
een snooker fan.

»
Thijs, 4 mei '05, 00:10:
Ik ben het ook absoluut niet eens met Ruben. Absolute toppartijen heb ik gezien. En Murphy zeer verdiend en mooi gewonnen.

Zeer aanvallend spel met begin-pots waarvan een normaal mens alleen maar zou kunnen dromen gooide hij eruit. Alleen de eerste anderhalve sessie van de finale was hij uit zijn doen. En wat mij betreft had Matthew Stevens ook nog wel mogen winnen, want die speelde ook zeker niet slecht.

En tja, O’Sullivan, wat moet je daar nou van zeggen? Die speelt een ongelovelijke partij snooker, maar het zit gewoon niet goed in zijn kop. En dat schurkt tegen het depressieve aan volgens mij. Moet nog maar zien of die weer terugkomt.

En Murphy daarentegen komen we zeker nog meer tegen, volgens mij. 22 pas is hij en als zijn long-pot en aanvallende spel een maatstaf zijn, dan zien we die zeker nog eens de top 16 (en waarschijnlijk nog veel hoger) binnenwandelen.

»
Rick de Kikker, 4 mei '05, 11:09:
Een ieder z'n favoriete 'sport', maar wie is in hemelsnaam O’Sullivan?

»
rowan, 5 mei '05, 00:52:
mijn favoriet was altijd James Wattana.

»
Ruben, 5 mei '05, 12:46:
@Rowan: Het mooie aan Wattana vond ik altijd dat hij, in ieder frame van iedere partij die hij in de Crucible speelde, bij de eerste lange rode bal die hij probeerde te maken er steevast voor ging om op zwart uit te komen. Hij wilde per se niet die ene kans verspelen om misschien een 147 te maken. Natuurlijk kostte hem dat meermalen direct het frame.

»
Ruben, 5 mei '05, 12:47:
@Rick de Kikker: O'Sullivan is die jongen uit een Londense achterstandswijk wiens vader voor moord in de bak zit.

»
rudi nauta, 5 mei '05, 17:22:
Reactie op Ruben, ja, dat is waar, het wordt ook elke keer gememoreerd in de BBC uitZendingen, hoewel dit jaar ik het niet hoorde. Maar het lijkt me niet zo relevant. Hooguit alleen voor het feit dat Ronnie extra hard zijn best is gaan doen " to please his dad". Benader het van een andere kant, zoals ook de commentators, en Steve en John P., doen en zeg ": de meest geniale snooker speler ooit..." . het ene jaar matig, het andere superieur. Of ben je de WC van 2004 al vergeten, of de partij waar hij Stephen Hendry met 16-3 of zo uitschakelde.....Hij speelt als geen ander. Zie ook mijn commentaar in de komende Prime Time Magazine uit Groningen van komend weekend.

»
Ruben, 5 mei '05, 20:10:
@Rudi: Rick weet best wie O'Sullivan is en mijn opmerking doelde daarop. Zoals je uit bovenstaand stukje van mij kunt afleiden vind ik dat geen enkele snookerspeler in de schaduw mag staan van O'Sullivan, en al helemaal niet die middelmatige mannetjes die nu in de finale stonden. Ronnie is de beste allertijden. Had je trouwens 'De wervelwind en de raket' al gelezen http://www.timmietv.nl/?i...

»
rowan, 6 mei '05, 01:57:
Alex Higgins die was gek,en de moeder van Ronny zou zijn zus kunnen zijn.

»
rowan, 6 mei '05, 02:00:
@Ruben was Wattana zijn vader(een verwoed gokker) nou om het leven gekomen bij russisch roulette of gewoon doodgeschoten? ik weet het niet precies meer,jij wel?

»
Ruben, 6 mei '05, 15:45:
Voor zover ik weet had Wattana's vader zich inderdaad iets te diep in de gokwereld genesteld en is vanwege een of ander gokconflict doodgeschoten. Dat verhaal gaat althans, want de moord schijnt nooit opgehelderd te zijn door de politie.

Die Russische roulette variant klinkt veel interessanter, maar ik kende 'm nog niet.

»
Ruben, 6 mei '05, 15:47:
Ik schrok er trouwens van om te zien hoe uitgemergeld Alex Higgins eruit zag afgelopen week!

»
PiB, 7 mei '05, 01:46:
Wauw. Matthew Stevens een nobody? Staat toch reeds minstens voor het zesde jaar op rij in de top zestien.
Uiteraard is Ronnie de meest getalenteerde, the most natural player immer. Maar. Om te winnen zul je toch iedere keer in vorm moeten zijn en je zenuwen in bedwang moeten houden. Nu heb ik me groen en geel geergerd aan het trage spel van Peter Ebdon, maar hij bleef wel geconcentreerd bezig.
Etc.

»
PiB, 7 mei '05, 01:50:
Oeh. Subtopper. Same difference.
De volledige top zestien maakt een kans op de overwinning. De laatste jaren. En Shaun Murphy heeft laten zien dat ook spelers van buiten de top zestien een kans maken. Snooker wordt niet gedomineerd door O'Sullivan zoals Hendry en Davis dat hebben gedaan.

»
Chiel, 7 mei '05, 02:01:
Volgens dezelfde logica *kuch* zal de schrijver van bovenstaande post ook wel een hekel hebben aan AZ omdat ze de voetbalcompetitie hebben 'verpest' door de gevestigde top-3 te verstoren.

Ik heb zowel Murphy als Stevens prachtig snooker zien spelen. Maar blijkbaar mogen nieuwkomers en underdogs dat niet. Want dan zou er eens iets veranderen in de sport. Wat is dan nog heroiek vraag ik je? :s

Begrijp me niet verkeerd, ik vind O'Sullivan een heerlijke snookerspeler om te aanschouwen, maar ik ben blij dat een 22-jarige nieuwkomer de sport kan verrijken en we niet jaar op jaar dezelfde koppen op het wereldkampioenschap zien.

Have you no heart!?



»
Thijs, 8 mei '05, 00:26:
En dit jaar heb ik al meer interessants in een paar wedstrijden Formule 1 gezien dan de afgelopen twee seizoenen bij elkaar (op de enkele natte race na dan; maar da's een ander verhaal). Ook weer zo'n geval waar de heersende orde eens goed de oren gewassen wordt. GEWELDIG!

Overigens ben ik altijd voor een natte race. Vooral zoeen waarbij het weer tijdens de race de rijders nog eens een extra loer draait... Ik herinner me een gevecht tussen Schumi en Verstappen en nog een andere race met Verstappen ver naar voren. Kom maar op met het vocht!

En dan nog een geheel offtopic opmerking die toch niemand meer gaat lezen in deze oude stoffige hoek: de huidige kwalificatie vind ik maar niets. Geef mij maar weer het oude uurtje met het venijn in de staart!

»
Ruben, 8 mei '05, 22:01:
@PiB: Leuke poging om je eigen foutje te herstellen, maar 'same difference' is het zeker niet. Bovendien gaat je reactie een heel andere kant op dan ik hierboven schrijf. Natuurlijk maakt iedereen kans op de overwinning, geen twijfel over mogelijk. Maar het verloop van dit toernooi kon mij niet boeien.

@Chiel: Over *kuch* logica gesproken. Dus jij vindt dat PSV, Ajax en Feyenoord prachtig voetbal spelen? Als ik het vergelijk met O'Sullivan heb ik Murphy en Stevens GEEN prachtig snooker zien spelen, dus die vergelijking van je gaat nergens over. Wat Murphy en Stevens kunnen, kan de rest ook. En dan gaat het, nogmaals, en speciaal voor PiB, niet om prestaties maar om het vermaken van mij als toeschouwer.

@Thijs: Ik ben incidenteel ook voor een natte race, maar iedere keer een loterij zou ook beginnen te vervelen, denk ik.

»
bliss, 11 mei '05, 01:26:
steve davis blijft echt wel de coolste.

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties

2

De Franz Josef gletsjer

new zealand ruben rain franz josef glacier
Natuurlijk heeft Nieuw-Zeeland ook gletsjers, want er vallen nauwelijks natuurwonderen te bedenken die niet op die twee prachtige eilanden te vinden zijn. De bekendste gletsjers van het land heten Franz Josef en Fox, beide vernoemd naar een groot staatsman.

Ze heten de meest toegankelijke gletsjers ter wereld te zijn. U kunt zich mogelijk wel voorstellen dat het moeilijk kan zijn bij grote, gevaarlijke ijsmassa’s in ruig en bergachtig terrein te komen, maar in het geval van Franz Josef en Fox neem je aan het eind van het zijweggetje een bewegwijzerd wandelpaadje tot aan de voet van de gletsjer. Natuur is leuk, maar laten we het wel geciviliseerd houden, moeten de Kiwi’s van dienst hebben gedacht.

Die beschaving houdt ook in dat aan het eind van het bewegwijzerde wandelpaadje hekken staan met grote waarschuwingsborden dat men tot hier mag en niet verder. En als het toevallig heel hard regent met mist ook nog die dag, dan ben je misschien wel aan de voet van de Franz Josef gletsjer geweest maar heb je niets van dat hele godvergeten ijsmirakel gezien.

»
Jenny, 2 mei '05, 20:12:
Ik zou dat bord al aan het begin van dat pad neergezet hebben, kiwi zijnde. Heb je gezien met wat voor schoeisel de gemiddelde toerist dat paadje op sjokt? Ik zag een Japanse mevrouw met sjieke hakjes.

»
Sillyfish, 3 mei '05, 09:41:
Ik ben erg benieuwd naar de foto.....zijn naam is Rainy Day...dat is alles wat ik zie...

»
toinerz, 3 mei '05, 10:10:
Dat is mij gebeurd met Mount Egmont. Ik stond er naast maar zag hem niet. En die berg is echt gigantisch.
Ik ben met een helikopter op de Fox Glacier geweest en dat is echt súpercool!

»
Cerito, 3 mei '05, 17:07:
Boehoeeehoo.....de foto zie ik niet

»
Cerito, 3 mei '05, 17:14:
Herstel......ik zie de foto...(het laden schjnt erg lang te duren)

»
maartentip.nl, 4 mei '05, 16:16:
Het regent daar wel vaker.... Maar tussen de keiharde buien door hebben we nog wel even snel wat foto's kunnen maken...

Hieronder kunt u zelf een reactie kwijt. Ik vind het helemaal niet erg als u het enigszins beschaafd houdt.
HTML wordt uit uw tekst gefilterd. Links die u met http:// laat beginnen, worden achter de schermen automatisch aanklikbaar gemaakt.

  (naam)
  (website)

» verberg reacties